چطوری میشه

GA4 در مقابل Universal Analytics: تفاوت چیست؟

GA4 در مقابل Universal Analytics: تفاوت چیست؟

GA4 آخرین نسخه Google Analytics است و به طور کامل جایگزین Universal Analytics شده است. از آنجایی که Universal Analytics بسته شده است و دیگر برای ردیابی داده‌های وب‌سایت در دسترس نیست، بسیاری از صاحبان مشاغل ممکن است بپرسند تفاوت بین نسخه جدید و قدیمی چیست.

در Google Analytics 4، گزارش‌ها، معیارها، سیستم‌های ردیابی و موارد دیگر را دریافت می‌کنید. در WPBeginner، مدتی است که از GA4 استفاده می‌کنیم و متوجه نکات جالبی در مورد جدیدترین نسخه شده‌ایم.

برای شروع، رابط گزارش تمیز است، اما ممکن است گیج کننده باشد. برخی از معیارهای قدیمی به طور پیش‌فرض در گزارش‌ها پنهان می‌شوند، اما معیارهای تعامل جدید وجود دارد. GA4 همچنین یک روش کاملاً جدید برای ردیابی داده ها دارد.

در این مقاله، GA4 را با Universal Analytics مقایسه خواهیم کرد و به شما نشان خواهیم داد که تفاوت واقعی بین این دو پلتفرم چیست.

Difference between Google Analytics 4 and Universal Analytics
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 1

GA4 در مقابل Universal Analytics: مروری کوتاه

Google Analytics 4 نسل جدید پلتفرم تحلیلی معروف گوگل است. این برای ردیابی وب سایت و برنامه های وردپرس شما در همان ویژگی طراحی شده است. قبلاً، باید برنامه‌ها و وب‌سایت‌های خود را به طور جداگانه در Universal Analytics دنبال کنید.

با Google Analytics 4، تصویر بهتری از سفر مشتری خود در چندین کانال و دستگاه دریافت می‌کنید. GA4 همچنین حریم خصوصی داده های بهتری را برای کاربران ارائه می دهد.

GA4 reports interface
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 2

از سوی دیگر، Universal Analytics (UA) نسخه قبلی Google Analytics بود. در سال 2012 معرفی شد و توسط بسیاری از وب سایت ها برای ردیابی ترافیک خود استفاده شد.

اما، Universal Analytics رسماً در جولای 2024 بسته شد. این بدان معناست که دیگر نمی‌توانید به دارایی UA و داده‌های تاریخی خود دسترسی داشته باشید.

گفته شد، بیایید به برخی از تفاوت‌های مهم بین GA4 و Universal Analytics نگاهی بیندازیم. می توانید روی هر یک از پیوندهای زیر کلیک کنید تا به بخش مربوط به آن ویژگی خاص بروید:

یک رابط گزارش تغییر یافته

اولین تفاوتی که بین Google Analytics 4 و Universal Analytics مشاهده خواهید کرد، رابط گزارش جدید است.

بیشتر گزارش‌ها در GA4 جایگزین یا تغییر نام داده‌اند. یکی از دلایل این امر این است که آخرین نسخه تجزیه و تحلیل از مدل اندازه گیری متفاوتی نسبت به Universal Analytics استفاده می کند.

برای مثال، گزارش‌های جدیدی مانند Engagement، Monetization و Retention را در GA4 خواهید دید.

New reports in GA4
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 3

از سوی دیگر، یونیورسال آنالیتیکس رابط گزارش دهی کاملاً متفاوتی داشت.

به عنوان مثال، همه گزارش‌ها در 5 دسته اصلی گروه‌بندی شدند:

  • بیدرنگ
  • مخاطب
  • اکتساب
  • رفتار
  • تبدیل ها

هر کدام از اینها را می توانید در منوی سمت چپ داشبورد اصلی خود پیدا کنید.

Universal analytics interface
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 4

گفته شد، برای مبتدیان درک این گزارش‌ها و کشف بینش‌هایی درباره ترافیک وب‌سایت‌شان می‌تواند طاقت‌فرسا باشد.

یک راه ساده تر برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری، استفاده از MonsterInsights. این بهترین افزونه Google Analytics است. برای WordPress و یک رابط گزارش پسند مبتدی ارائه می دهد.

بدون نگرانی در مورد پیمایش گزارش‌های پیچیده Google Analytics، داده‌های مهم را در داشبورد وردپرس خود مشاهده می‌کنید.

Overview report in MonsterInsights
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 5

اگر تجزیه و تحلیل را در وب سایت خود تنظیم نکرده اید، لطفاً راهنمای ما را در نحوه نصب Google Analytics در WordPress.

مدل اندازه گیری داده جدید در GA4

یک تفاوت عمده دیگر بین GA4 و Universal Analytics نحوه جمع آوری و پردازش داده های وب سایت است. Universal Analytics از یک مدل اندازه گیری مبتنی بر جلسات و بازدید از صفحه استفاده می کند، در حالی که GA4 از یک مدل مبتنی بر رویداد برای ردیابی داده های شما استفاده می کند.

Sessions می‌تواند داده‌ها را به یک فرد مرتبط کند و آنها را به‌طور خاص در تعامل با وب‌سایت وردپرس شما ردیابی کند. داده‌های رویداد ناشناس هستند و به جای اینکه کاربران خاص آن اقدامات را انجام دهند، اهمیت به اقدامات خاصی داده می‌شود.

این به شما امکان می دهد سفرهای پیچیده خریدار را در چندین دستگاه به طور دقیق ردیابی کنید.

همچنین فعال کردن ویژگی‌های اندازه‌گیری پیشرفته در Google Analytics 4 را آسان‌تر می‌کند. برای مثال، می‌توانید کلیک بر روی لینک خروجی و با یک کلیک سوئیچ در GA4 .

با Universal Analytics، باید یک راه‌اندازی پیچیده انجام می‌دادید یا کد رهگیری را برای پیکربندی آن نوع ردیابی کلیک یا ردیابی پیمایش پیوند انجام می‌دادید.

بدون نرخ پرش و معیارهای گزارش جدید

با Google Analytics 4، معیارهای جدید همراه با گزارش های جدید دریافت می کنید. بلافاصله متوجه خواهید شد که ضریب پرش در گزارش های Google Analytics 4 به طور پیش فرض.

نرخ پرش تعداد کاربرانی را به شما می گوید که وب سایت شما را بدون تعامل یا انجام عملی ترک کرده اند، مانند کلیک کردن بر روی پیوند، ثبت نام برای خبرنامه یا خرید محصول.

در Google Analytics 4، معیار نرخ پرش پنهان است. شما باید گزارش صفحات و صفحه‌ها را سفارشی کنید و «نرخ پرش» را به عنوان معیار اضافه کنید.

Add bounce rate to reports
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 6

یک تفاوت دیگر این است که GA4 معیار جدیدی به نام «جلسات درگیر برای هر کاربر» را نشان می‌دهد. این معیار نشان می‌دهد چند نفر با محتوای شما تعامل داشته‌اند.

این شامل جلسه‌ای است که در آن کاربر به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در یک صفحه می‌ماند، 1 یا چند رویداد را راه‌اندازی می‌کند، یا کاربر 2 یا چند صفحه را مشاهده می‌کند.

See average engagement time report
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 7

علاوه بر این، GA4 معیارهای جدید بیشتری را در گزارش Engagement ارائه می دهد. به عنوان مثال، یک معیار میانگین زمان تعامل وجود دارد که در گذشته میانگین مدت جلسه در Universal Analytics بود.

یکی دیگر از معیارهای جدید که در Google Analytics 4 پیدا خواهید کرد، صفحات و صفحات است. صفحه‌ها و صفحه‌های برنامه‌ای را نشان می‌دهد که بیشترین ترافیک در وب سایت شما.

اگر از MonsterInsights استفاده می کنید، افزونه مهم ترین صفحات داخل داشبورد وردپرس.

Publisher overview report in MonsterInsights
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 8

Google Analytics 4 تبدیل‌های فرم را ردیابی نمی‌کند

تفاوت بعدی که هنگام مقایسه GA4 با Universal Analytics متوجه خواهید شد تبدیل فرم است.

فرم ها واقعا برای هر کسب و کاری مفید هستند. آنها به کاربران اجازه می دهند با شما در تماس باشند، بازخورد ارائه دهند و سوالات خود را حل کنند. ردیابی فرم‌های وردپرس در Google Analytics به شما کمک می‌کند ببینید کدام فرم بهتر عمل می‌کند.

اما، راه اندازی ردیابی تبدیل فرم در Google Analytics 4 نیازمند افزودن کد سفارشی است. اگر توسعه دهنده نیستید، این می تواند بسیار مشکل باشد. کوچکترین اشتباهی می تواند ردیابی شما را مختل کند و وب سایت شما را خراب کند.

گفته شد، MonsterInsights به شما کمک می کند فرم ها را ردیابی کنید خارج از جعبه شما نیازی به ویرایش کد یا استخدام یک توسعه دهنده ندارید. به‌علاوه، گزارشی را در داخل منطقه مدیریت وردپرس شما با نمایش‌ها، تبدیل‌ها و نرخ تبدیل برای هر فرم نشان می‌دهد.

Forms report in MonsterInsights
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 9

اهداف Universal Analytics با رویدادها جایگزین می شوند

در Universal Analytics، می‌توانید تعاملات مختلف کاربر را با استفاده از اهداف ثبت کنید. شما قبلاً 4 نوع هدف در UA دریافت می‌کردید که شامل موارد زیر بود:

  • مقصد – تعیین هدف مقصد برای ردیابی زمانی که کاربر به یک صفحه خاص می‌رسد، مانند صفحه تشکر یا صفحه فرود محصول.
  • مدت – این هدف به شما کمک کرد تا ببینید افراد قبل از خروج چه مدت در وب سایت شما ماندند.
  • صفحات در هر بازدید – استفاده از اهداف صفحات به ازای بازدید به شما این امکان را می دهد که تعداد صفحاتی را که بازدیدکننده قبل از ترک سایت خود مشاهده کرده است، کشف کنید.
  • رویداد – با کمک رویدادها، می‌توانید تعاملات کاربر در سایت خود را که Universal Analytics به طور پیش‌فرض ردیابی نمی‌کند، ردیابی کنید.

با این حال، Google Analytics 4 این اهداف را با رویدادها جایگزین کرده است.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین، سپس می توانید رویدادها را برای ردیابی تعاملات و تعداد افرادی که جزئیات پرداخت و اطلاعات ارسال را وارد می کنند فعال کنید.

Events to enable in ga4
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 10

می‌توانید با دنبال کردن راهنمای ما در نحوه راه اندازی ردیابی هدف Google Analytics در وردپرس.

انجام تجزیه و تحلیل پیشرفته در Google Analytics 4

یک تفاوت دیگر بین هر دو پلتفرم تجزیه و تحلیل، سطح تجزیه و تحلیل پیشرفته ای است که می توانید در Google Analytics 4 انجام دهید.

در Universal Analytics، می‌توانید گزارش‌های سفارشی برای داده‌های تاریخی ایجاد کنید و از ابعاد ثانویه برای کشف بینش‌ها استفاده کنید. با این حال، GA4 با گزارش‌های اکتشافی خود قدمی فراتر می‌گذارد.

Explorations tab in ga4
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 11

شما الگوهای از پیش ساخته شده ای برای تحلیل های مختلفی که می خواهید انجام دهید یا اگر می خواهید یک گزارش سفارشی تنظیم کنید، دریافت می کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید از الگوی کاوش «قیف» برای مشاهده سفر مشتریان خود قبل از خرید استفاده کنید.

علاوه بر آن، گزارش‌های کاوش GA4 گزینه‌های متعددی را برای افزودن بخش‌ها، ابعاد و معیارهای مختلف به گزارش‌های سفارشی شما ارائه می‌دهند.

Customize your exploration reports
GA4 در مقابل Universal Analytics تفاوت چیست 12

از طرفی، استفاده از گزارش‌های کاوش می‌تواند برای مبتدیان دشوار باشد. این گزارش ها عمدتاً برای کاربران قدرتمند یا افرادی با دانش پیشرفته Google Analytics است.

یک راه ساده‌تر برای کشف اطلاعات، استفاده از MonsterInsights است. این یک داشبورد آمار داخل داشبورد وردپرس شما. بدون ایجاد یک گزارش سفارشی پیچیده در گوگل آنالیتیکس، می توانید به سرعت عملکرد سایت خود را ببینید، چه صفحاتی را مردم بیشتر مشاهده می کنند، و خیلی بیشتر.

سؤالات متداول درباره GA4 در مقابل Universal Analytics

در اینجا چند سؤال متداول کاربران در مورد Google Analytics 4 در مقابل Universal Analytics وجود دارد.

1. آیا GA4 جایگزین Universal Analytics است؟

GA4 نسل بعدی پلتفرم تحلیلی محبوب Google است و در 1 ژوئیه 2023 جایگزین Universal Analytics شد.

2. مزایای GA4 نسبت به Universal Analytics چیست؟

برخی از مزایای ارائه شده توسط GA4 نسبت به Universal Analytics شامل ردیابی بین پلتفرمی، یادگیری ماشینی، گزارش‌های جدید، معیارهای جدید، قیف‌ها و موارد دیگر است.

3. چرا گوگل از Universal Analytics به GA4 تغییر مکان داد؟

یکی از دلایل اصلی تغییر Google از UA به GA4، حفظ حریم خصوصی کاربر است. با قوانین و مقررات مختلف مانند GDPR، گوگل باید تغییرات بزرگی را برای حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد کند. Google Analytics 4 با حفظ حریم خصوصی در خط مقدم ساخته شده است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که تفاوت بین GA4 و Universal Analytics را بیاموزید. همچنین می‌توانید راهنمای ما را در عنوان چگونه مهم ترین صفحه را در وردپرس پیدا کنیم و بهترین افزونه های گزارش و تحلیلی WooCommerce.

اگر این مقاله را دوست داشتید، لطفاً در کانال یوتیوب برای آموزش های ویدیویی وردپرس. همچنین می‌توانید ما را در تویتر و فیس بوک.

مدیر مجله

یه پسر آبان ماهی با افکار پیچیده و تنیده از خشم علاقه زیادی به گسترش وب و وبسایت نویسی داره ،یه پسر از دل سنگ های آبی کهکشانی که هیچکس نمیتونه دستش رو بخونه و از 1399 تا حالا تو دنیای وب سرگردان و آموزش دیدن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا